Σάββατο, 1 Μαρτίου 2008

Πέντε κακές συνήθειες που κάνουν καλό


Ούτε μία ούτε δύο αλλά πέντε καθημερινές συνήθειες του σύγχρονου τρόπου ζωής - όπως το διαρκές τσιμπολόγημα, η κατανάλωση καφέ ή το διαρκές άγχος- αποδεικνύονται νομίσματα με δύο διαφορετικές όψεις. Αν και φημολογείται ότι είναι «κακές», τα πράγματα δεν είναι πάντα όπως φαίνονται, καθώς νέα δεδομένα αμφισβητούν τις βλαβερές τους επιδράσεις στον οργανισμό ή τις επιβεβαιώνουν αλλά μόνο υπό προϋποθέσεις. Τρεις ειδικοί, η χειρουργός-οδοντίατρος περιοδοντολόγος Ειρήνη Γεωργίου, ο αναπληρωτής καθηγητής Διατροφής του Ανθρώπου στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αντώνης Ζαμπέλας και ο παθολόγος Αναστάσιος Σπαντιδέας, εξηγούν πότε οι συνήθειες αυτές ωφελούν και πότε βλάπτουν τον οργανισμό, προσφέροντάς μας έτσι ένα εξαιρετικό άλλοθι ώστε να μη βιαστούμε να τις… κόψουμε.

Δεν μπορούμε χωρίς καφέ
Ο καφές σε λελογισμένη κατανάλωση προκαλεί υπερδιέγερση, καταπολεμώντας την κούραση και την υπνηλία, ενώ παράλληλα τονώνει τη λειτουργία του καρδιαγγειακού συστήματος και εμποδίζει την εμφάνιση σακχαρώδους διαβήτη. Σύμφωνα με τις διεθνείς συστάσεις, οι υγιείς ενήλικοι δεν πρέπει να ξεπερνούν τα τέσσερα φλιτζάνια την ημέρα, ενώ ακόμα μικρότερη -και συγκεκριμένα λιγότερο από δύο φλιτζάνια- ορίζεται η επιτρεπόμενη πρόσληψη για τις γυναίκες που βρίσκονται σε κατάσταση εγκυμοσύνης. Από την άλλη, η υπερβολική κατανάλωση καφέ αποδεδειγμένα βλάπτει το νευρικό και το καρδιαγγειακό σύστημα, ενώ επειδή αυξάνει σημαντικά τη διούρηση, εντείνει και τον κίνδυνο αφυδάτωσης. Πιο αθώοι για τον οργανισμό είναι οι καφέδες απόσταξης (φίλτρου, εσπρέσο, καπουτσίνο). Αν έχετε ευαίσθητο στομάχι, μπορείτε να προσθέσετε και λίγο γάλα, το οποίο δημιουργεί μια προστατευτική επίστρωση στο γαστρικό βλεννογόνο, μειώνοντας έτσι τον κίνδυνο εμφάνισης γαστρεντερικών διαταραχών. Από την άλλη, βλαβεροί καφέδες για την υγεία είναι πρωτίστως οι βραστοί σαν τον ελληνικό, που κακώς εξακολουθεί να θεωρείται «αθώος», αφού πρόσφατες έρευνες φανερώνουν ότι ανεβάζει την τιμή της χοληστερόλης του αίματος μαζί με κάποιους δείκτες φλεγμονής. Επίσης, καλό είναι να αποφεύγουμε τους στιγμιαίους καφέδες, κυρίως λόγω της χαμηλής τους ποιότητας.

Τσιμπολογούμε διαρκώς σνακ
Το διαρκές τσιμπολόγημα «κόβει» την όρεξη και συμβάλλει στο να διατηρηθούν σταθερά τα επίπεδα της γλυκόζης στο αίμα, με αποτέλεσμα να αποτρέπονται οι κρίσεις λαιμαργίας που μοιραία οδηγούν σε υπερφαγία και συσσώρευση περιττών κιλών. Υπό αυτή την έννοια υπερτερεί της κατανάλωσης ενός ή δύο μεγάλων γευμάτων την ημέρα, καθώς βοηθά στο αδυνάτισμα και την καλύτερη διαχείριση του σωματικού βάρος. Ωστόσο, μπορεί και να μας παχύνει, σε περίπτωση που τα σνακ είναι πλούσια σε λίπη και ζάχαρη, συστατικά που εκτοξεύουν στα ύψη τη θερμιδική τους αξία. Προκειμένου λοιπόν το τσιμπολόγημα να αποβεί ωφέλιμο για την υγεία και τη σιλουέτα, πρέπει να επιλέγουμε τροφές πλούσιες σε μέταλλα, βιταμίνες και κυρίως φυτικές ίνες ώστε να είναι χορταστικές παρά το χαμηλό τους θερμιδικό περιεχόμενο. Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν τα κουλούρια Θεσσαλονίκης, τα άπαχα γιαούρτια, τα bars από πλήρη δημητριακά και τα μπισκότα ή το ψωμί ολικής άλεσης. Σημασία βέβαια έχει και η ποσότητα του σνακ, ώστε κάθε τσιμπολόγημα, π.χ. δύο μπισκότα τύπου νταϊατζέστιβ ή μία φέτα μαύρο ψωμί με φυτική μαργαρίνη και μέλι, να μην αποδίδει πάνω από 200 θερμίδες στον οργανισμό.

Μας αρέσει πολύ ο ύπνος
Από τη φύση του ο άνθρωπος χρειάζεται έξι με οκτώ ώρες ύπνου την ημέρα, αναλόγως της ηλικίας, της υγείας και της φυσικής του κατάστασης. Από ιατρικής άποψης ο ύπνος αποτελεί απαραίτητο συστατικό για την επιβίωση, όπως ισχύει για το ατμοσφαιρικό οξυγόνο. Κι αυτό γιατί κατά τη διάρκειά του ο οργανισμός αναπαύεται, κάνει delete σε όσα τον κουράζουν και βρίσκει ευκαιρία να αποκαταστήσει τις φθορές που υφίσταται σε καθημερινή βάση. Επιπλέον αναζωογονείται και φορτίζει ξανά τις «μπαταρίες» του, ώστε όταν ξυπνήσουμε να είμαστε πιο παραγωγικοί. Προκειμένου βέβαια να είναι ύπνος γαλήνιος πρέπει να γίνεται στο κατάλληλο περιβάλλον, δηλαδή σε συνθήκες ησυχίας, με σωστή θερμοκρασία (τόση ώστε να μην ιδρώνουμε ούτε να κρυώνουμε), σε χώρο που αερίζεται καλά και με τα απαραίτητα αξεσουάρ (ανατομικό στρώμα και μαξιλάρι). Από την άλλη, ο υπερβολικός ύπνος όχι μόνο δεν προσφέρει κάτι στον οργανισμό αλλά επιπροσθέτως εξασθενεί το μυϊκό και το ορμονικό σύστημα. Παράλληλα, χαλαρώνει υπέρ το δέον το σώμα, ενώ στερεί τον άνθρωπο και από χρήσιμες εμπειρίες, αφού έτσι μειώνονται οι ώρες της εγρήγορσης. Όσο για την υπερβολική υπνηλία, αυτή αποτελεί σιωπηλή προειδοποίηση για σοβαρές υποβόσκουσες παθήσεις, όπως είναι ο υποθυρεοειδισμός και η κατάθλιψη.

Αγχωνόμαστε καθημερινά
Το άγχος είναι φθοροποιό, καθώς εξαντλεί τον οργανισμό, πλήττοντας πρώτα τα νεύρα, την καρδιά και τα αγγεία. Ακολουθούν το ορμονικό, το πεπτικό και το μυϊκό σύστημα, που επηρεάζονται και αυτά δυσμενώς, ιδιαίτερα όταν το άγχος «χτυπά» κόκκινο. Σε αυτές τις περιπτώσεις, για να προστατευτούμε προσπαθούμε να βρούμε όσο το δυνατόν περισσότερα διαλείμματα χαλάρωσης μέσα στην εβδομάδα και αποφεύγουμε τα μεγάλα και βαριά γεύματα που δυσχεραίνουν την πέψη. Συστήνεται, επίσης, η με μέτρο κατανάλωση αλκοόλ (ένα με δύο ποτήρια) με το κύριο γεύμα της ημέρας, το οποίο δρα χαλαρωτικά. Ωστόσο, είναι γεγονός πως κάτι τόσο βλαβερό για την υγεία έχει και τη θετική του πλευρά: Πρόσφατες έρευνες αποδεικνύουν ότι οι μικρές δόσεις στρες κάνουν καλό, καθώς κρατούν το μυαλό και το σώμα σε εγρήγορση. Τέτοιου είδους στρεσογόνα ερεθίσματα αποτελούν για τον οργανισμό τονωτικές ενέσεις, που τον βοηθούν «να ανεβάσει στροφές», ώστε να μη δουλεύει στο ρελαντί, χωρίς όμως να τον καταπονούν. Θα μπορούσαμε χαριτολογώντας να πούμε ότι τον γυμνάζουν, όπως συμβαίνει με το περπάτημα. Αντίθετα το υπερβολικό και χρόνιο άγχος μπορεί κάποιος να το παρομοιάσει με το γρήγορο τρέξιμο που κουράζει το σώμα και εξαντλεί την καρδιά, αυξάνοντας τον κίνδυνο εμφράγματος.

Μανία για το βούρτσισμα των δοντιών
Το βούρτσισμα των δοντιών μετά το φαγητό απομακρύνει τα υπολείμματα των τροφών, που αν παραμείνουν εκεί, σε συνδυασμό με το σάλιο, προκαλούν τερηδόνα. Για την πρόληψή της απαραίτητη είναι και η χρήση νήματος που καθαρίζει τις μεσοδόντιες επιφάνειες, όπου δεν φτάνει η βούρτσα. Ωστόσο, για τη διατήρηση της στοματικής υγιεινής καθοριστικής σημασίας είναι δύο βουρτσίσματα: Το πρωινό (πριν από το πρώτο γεύμα της ημέρας) και το βραδινό, μετά το δείπνο. Κι αυτό γιατί κατά τη διάρκεια της νύχτας αυξάνεται το μικροβιακό φορτίο της στοματικής κοιλότητας, αφενός από τη συγκέντρωση του σάλιου και αφετέρου από την έλευση νέων βακτηριδίων, προερχόμενα από τις αμυγδαλές, το στοματοφάρυγγα ή την αναπνοή. Σε τέτοιες συνθήκες ευνοείται η προσκόλλησή τους πάνω στις επιφάνειες των δοντιών, με αποτέλεσμα να επιταχύνεται η εμφάνιση τερηδόνας. Συνεπώς, για να προφυλάξουμε τα δόντια μας τις «δύσκολες» νυχτερινές ώρες επιβάλλεται να τα βουρτσίζουμε προτού κοιμηθούμε και μόλις ξυπνήσουμε, ώστε να διατηρήσουμε χαμηλό το μικροβιακό φορτίο του στόματος. Ωστόσο, τα υπερβολικά βουρτσίσματα, με κακή τεχνική (έντονο τρίψιμο) και ακατάλληλη (σκληρή) βούρτσα βλάπτουν αντί να ωφελούν, καθώς διαβρώνουν τα ούλα ευνοώντας τη δημιουργία ουλίτιδας και περιοδοντίτιδας, δύο κατεξοχήν προβλήματα που πλήττουν τους ενήλικες.

http://www.e-tipos.com/newsitem?id=27124

Δεν υπάρχουν σχόλια: